بلاگ

مراحل رابیتس کاری دیوار ها | ستون‌ | مزایای استفاده از آن

رابیتس کاری دیوار

راویز یا رابیتس ، در ساخت و ساز ها به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. اما شاید این سوالات در ذهنتان نقش ببندد که رابیتس چیست ؟ چرا از رابیتس باید استفاده کنیم ؟ و چرا در صنعت ساختمان سازی از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در این مطالب آموزشی قصد داریم هر آنچه که به رابیتس کاری دیوار و ستون فلزی و بتنی مربوط است از جمله مراحل آن ، مزایا و نکات مهم را مورد بررسی قرار دهیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید زیرا با صرف زمان کوتاهی به جواب سوالات تان خواهید رسید.

رابیتس کاری دیوار یا راویز کاری دیوار چیست ؟

رابیتس کاری دیوار یا همان راویز کاری دیوار ، یک شبکه فلزی مشبک با نام رابیتس است که معمولا از سیم های گالوانیزه ساخته می شود. و به شکل های مختلفی برش داده می شود تا به دیوار متصل شوند. این کار مراحلی دارد که در ادامه با آن آشنا می شوید. همچنین با کلیک کردن بر روی رابیتس کاری سقف ، نقشه رابیتس کاری اطلاعات کاملی را در این باره کسب می کنید.

رابیتس کاری دیوار پذیرایی

رابیتس کاری دیوار پذیرایی ، باعث می شود سطح دیوار صاف و یکدست شود و ظاهری مدرن و شیک را در خانه خود داشته باشید. مراحل اجرای آن بدین ترتیب می باشد.

– ابتدا باید سطح دیوار را از هرگونه آلودگی به طور کامل تمیز کنید. سپس اگر ترک یا شکافی وجود داشت با بتونه یا مواد پر کننده ، پر شود. در نهایت با استفاده از ابزارهای مخصوص اگر ناهمواری در سطح دیوار مشاهده کردید باید آن را صاف کنید.( این مراحل جزو آماده سازی دیوار می باشد )

– در مرحله دوم ، به نصب پروفیل ها می رسیم که اسکلت رابیتس ها محسوب می شوند. و به صورت افقی و عمودی بر روی دیوار باید نصب شوند. معمولا فاصله ای که بین پروفیل ها باید وجود داشته باشد ۴۰ تا ۶۰ سانتی متر است.

– بعد از نصب پروفیل ها ، مراحل نصب رابیتس ها باید انجام شود. دقت کنید با توجه به ابعاد دیوار ها باید رابیتس ها را با قیچی مخصوص خود ، برش دهید. و بعد از آن با استفاده از سیم گالوانیزه ، رابیتس ها و پروفیل ها را طوری به یکدیگر متصل کنید که هیچ فاصله ای بین آن ها وجود نداشته باشد.

– بعد از پشت سر گذاشتن مراحل بالا ، به قسمت آخر این کار می رسیم که نامش پوشش نهایی می باشد. بعد از رابیتس کاری ، باید با گچ آن سطح را بپوشانید. زیرا گچ کاری موجع به صاف و یکدست شدن دیوار می شود. بعد از خشک شدن گچی که بر روی دیوار است در صورت مشاهده ناهمواری نیز باید با بتونه آن را رفع کنید. در نهایت دیوار آماده شده را با رنگ دلخواه خود ، رنگ آمیزی کنید.

تفاوت رابیتس روی دیوار برشی با دیوار معمولی

در ابتدا باید بگوییم دیوار های برشی به دیوار هایی گفته می شود که در برابر آسیب های طبیعی مانند زلزله و باد مقاومت بیشتری دارد و این آسیب ها را به خوبی تحمل کرده و از تخریب جلوگیری می کند. انجام مراحل رابیتس بر روی دیوار معمولی را پیشتر توضیح دادیم اما رابیتس روی دیوار برشی دارای تفاوت هایی است که با مطالعه کردن این قسمت ، متوجه آن خواهید شد.

– رابیتس کاری در دیوار برشی از اهمیت بالاتری برخوردار است. بنابراین از رابیتس هایی که ضخامت بیشتری دارند و تعداد چشمه آن ها بالاتر است استفاده کنید تا استحکام بیشتری به وجود بیاید.
– هنگامی که پروفیل ها را نصب می کنید دقت نمایید به هیچ عنوان به میلگرد های دیوار برشی ، آسیبی وارد نشود.
– برای بالا بردن افزایش استحکام و مقاومت ستون برشی ، فاصله بین پروفیل ها باید کمتر از دیوار های معمولی باشد.

رابیتس کاری ستون بتنی

فرآیند اجرای رابیتس کاری ستون بتنی ، نیز مانند رابیتس کاری دیوار است. و دلیل استفاده از رابیتس ها به دور ستون بتنی به شرح زیر می باشد :

– اگر بخواهیم بر روی ستون ، کاشی ، سرامیک ، سنگ و … نصب کنیم به یک سطح صاف و یکدست نیاز داریم. بنابراین نصب رابیتس ها به دور ستون ، این امکان را برای شما فراهم می کند.
– رابیتس ها ، ترک های ریز و درشتی که ممکن است بر روی ستون بخورد را جذب می کند و از زیاد شدن آن ها جلوگیری می کند.
– نصب رابیتس مقاومت و استحکام ستون را بالا می برد.
– برای ساخت ستون های زیبا و تزئینی که جزو دکوراسیون محسوب می شود ، رابیتس کاری ستون بتنی کاربرد دارد.
– در ساختمان های مسکونی و تجاری با انجام این کار ستون ها را پوشش می دهید.

تفاوت رابیتس کاری ستون فلزی و ستون بتنی

انجام مراحل در رابیتس کاری ستون فلزی و ستون بتنی مانند یکدیگر است. اما تفاوت های جزئی و کمی نیز دارند که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

– اگر در سطح ستون فلزی زنگ زدگی مشاهده کردید قبل از انجام کار حتما آن ها را تمیز کنید.
– برای ستون های فلزی ، ممکن است از پروفیل های مخصوص بخواهید استفاده کنید.
– قبل از این که رابیتس کاری را انجام دهید . اگر با یک لایه ضد زنگ ستون را پوشش دهید بهتر است.
– ستون های فلزی بیشتر در معرض زنگ زدگی هستند به دلیل ماهیت آن ها ، ممکن است مهندس ناظر شما پوشش های ضد زنگ را پیشنهاد کنند.

مزایای رابیتس کاری

به طور کلی استفاده از رابیتس و انجام رابیتس کاری ، در پروژه های ساختمانی از مزایای زیادی برخوردار است. برخی از رایج ترین این مزایا که باعث محبوبیت آن شده عبارتند از :

– نصب رابیتس ها بر روی دیوار یا سقف ، به عنوان یک لایه تقویت کننده عمل می کند و استحکام را در دو مورد گفته شده بالا می برد.
– به دلیل مقاومت بالایی که در برابر رطوبت دارند. نصب آن ها در محیط هایی مانند حمام و آشپزخانه که در معرض رطوبت هستند بسیار مناسب است.
– روش های دیگری برای پوشش دیوار وجود دارند که رابیتس کاری به نسبت بقیه روش ها ، سریع تر و آسان تر اجرا می شود.
– قابلیت انعطاف پذیری که در رابیتس ها وجود دارد باعث می شود به راحتی ، شکل مورد نظر شما را که برای دیوار می پسندید به خود بگیرد.
– رابیتس ها ، عایق حرارتی و صوتی خوبی هستند و نصب آن ها عایق بندی ساختمان را بهبود می بخشد و مصرف انرژی را کاهش می دهد.
– استفاده از رابیتس ها ، سطحی صاف و یکنواخت را به شما می دهد تا دیوار و سقفی بی نقص داشته باشید.

نکات مهم

برای انجام هر کاری که می خواهید خوب و بی نقص پیش برود نیازمند رعایت یکسری نکات است. تا با خیالی آسوده پروژه خود را به اتمام برسانید. مهم ترین این نکات شامل موارد زیر می شود.

– رابیتس که انتخاب می کنید باید متناسب با پروژه کاری شما باشد به طور مثال انتخاب نوع رابیتس به عوامل مختلفی مانند ضخامت دیوار ، نوع پوشش نهایی و بار وارده به دیوار بستگی دارد.
– قبل از اجرای کارتان با کسی که در این زمینه تخصص دارد مشورت نمایید.
– پروفیل هایی که نصب می کنید باید کاملا تراز باشه و فاصله مناسب بین آن ها رعایت شود. همچنین به طور کامل با پیچ و میخ به دیوار متصل شوند.
– اتصال بین رابیتس ها و پروفیل ها باید به صورت کامل و محکمی باشد.
– تمام سطح دیوار ، ستون یا سقف کاملا با رابیتس باید پوشانده شود و فضای خالی وجود نداشته باشد.
– برای اجرای کار ، از مصالح ساختمانی با کیفیت استفاده کنید.
– رابیتس کاری نیاز به دقت و حوصله دارد در نتیجه در هر مرحله ای از کار که هستید نهایت دقت خود را به کار ببرید.

جمع بندی

به انتهای مقاله آموزشی رابیتس کاری دیوار رسیدیم. و با مراحلی که باید طی کنید تا رابیتس کاری به طور کامل انجام شود آشنا شدید. برای تهیه انواع رابیتس ها ، که متناسب با پروژه های کاری شما باشد می توانید به قسمت تماس با ما فروشگاه خدماتی ظهور ابزار ، مراجعه کنید و در مرحله اول مشاوره رایگانی از متخصصان حاضر در مجموعه دریافت کنید سپس سفارشات خود را ثبت نمایید.

منابع دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *