بلاگ

راویز یا رابیتس چیست | بررسی انواع آن | مزایا و کاربرد

رابیتس چیست

یکی از مهم ترین عناصر اصلی که در صنعت ساخت و ساز ها ، بسیار کاربرد دارد و می توانیم نام ببریم رابیتس است. اگر می خواهید بدانید رابیتس چیست ؟ انواع ، کاربرد و مزایای آن ها شامل چه چیزهایی می شود. تا آخر این مقاله همراه ما باشید زیرا هر آنچه که به رابیتس مربوط است در اینجا آورده شده است. برای دیدن آنها و اطلاع قیمت دقیق می توانید به صفحه اصلی فروشگاه بازرگانی ظهور ابزار مراجعه نمایید.

رابیتس چیست ؟

ورق فولادی مشبک ، که از ورق های گالوانیزه تولید شده است را رابیتس می گویند. این ورق های فولادی به دلیل اینکه ساختار آن مشبک است از مزایای زیادی برخوردار است. و این مزایا موجب شده ، کاربرد های زیادی داشته باشد. در ادامه به بررسی این موضوعات می پردازیم.

رابیتس یا راویز

شاید برایتان سوال باشد بین رابیتس یا راویز ، تفاوتی وجود دارد ؟ در جواب این سوال باید بگوییم بین این دو نام هیچ تفاوتی وجود ندارد و هر دو به یک محصول اشاره می کنند. اما به دلیل تفاوتی که در لهجه ها وجود دارد از هر دو اسم برای این محصول استفاده می کنند.

انواع رابیتس چیست ؟

در بازار انواع رابیتس موجود است و هر کدام متناسب با کاری ، بر اساس معیار هایی تقسیم بندی شده اند. این معیار ها عبارتند از :

تعداد ستون ها

اندازه چشمه

بین سیم های عمودی و افقی فاصله ای وجود دارد که به آن اندازه چشمه رابیتس گفته می شود. و هرچه این اندازه کوچک تر باشد راویز مقاوم تر خواهد بود.

وزن

سبک ، متوسط و سنگین جزو دسته بندی های این معیار است. همچنین ضخامت سیم ها و تعداد ستون ها در وزن آن ها تاثیر گذار است.

مزایای رابیتس

مزایای رایجی ، که موجب شده رابیتس ها یا راویز بسیار استفاده شوند شامل موارد زیر می شود.

– مقاومت آن ها در برابر زنگ زدگی ، خوردگی و ضربه بسیار زیاد است.
– سرعت اجرای راویز ، نسبت به سایر روش های دیگری مانند پوشش دهی سقف و دیوار در ساختمان ها بالا می باشد.
– مصالح مشابهی نیز وجود دارند که اگر بخواهیم از نظر قیمت مناسب با رابیتس مقایسه کنیم. استفاده از رابیتس به صرفه تر است.
– به دلیل وزن سبکی که دارد حمل و نقل آسان تری را دارید.
– انعطاف پذیری در آن ها باعث شده به راحتی خم شوند و شکل دلبخواه شما را بگیرند. بنابراین برای درست کردن طرح های پیچیده و منحنی مناسب است.

کاربرد رابیتس چیست ؟

با توجه به مزایای گفته شده کاربرد هایی که در بخش های مختلف ساختمان می توانیم به آن اشاره کنیم عبارتند از :

– در سقف های کاذب ، از رابیتس به عنوان زیر ساز استفاده می کنند. همچنین طرح های مختلفی می توان بر روی سقف ها اجرا نمود و نور پردازی های مخفی را اجرا کرد.
– اگر به یکدست کردن دیوار ها یا زیر ساختی مناسب برای نصب کاشی ، سرامیک و کاغذ دیواری نیاز داشتید. رابیتس در این موارد گفته شده کاربرد دارد.
– لوله ها و سیم های برق دیوار اکثرا نیاز به پوشش دارند. رابیتس پوشش دهنده ای عالی است و برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد.
– رابیتس ، انعطاف پذیری بالایی دارد و این امر موجب شده برای قوس و انحنا در سازه ها ، آنها به کار بروند.
– با استفاده از رابیتس ، در دیوار ها و سقف ها می توان در آن ها عایق حرارتی و صورتی ایجاد کنید.


مراحل انجام رابیتس

رابیتس کاری ، از مراحل مهم در ساخت و ساز است. و انجام آن باید با دقت کامل انجام شود مراحل این کار بدین ترتیب می باشد.

– در مرحله اول سطح باید به طور کامل تمیز و خشک شود تا هرگونه آلودگی و غبار از روی سطح مورد نظر برداشته شود. همچنین ناهمواری های موجود در سطح ، با استفاده از ملات باید کاملا درست شود تا سطحی یکدست به وجود آید.
-رابیتس ها ، اسکلت هایی با نام پروفیل دارند و نصب آنها باید به درستی و با استفاده از پیچ یا جوش باشد. همچنین بین پروفیل ها باید فاصله ای با توجه به نوع رابیتس و بار مورد نظر تعیین شود.
– بدین ترتیب پس از نصب پروفیل ها ، به نصب رابیتس ها می رسیم که با استفاده از پیچ یا میخ به پروفیل ها متصل می شوند.
– درز هایی که بین ورق های رابیتس وجود دارد با استفاده کردن از سیم مفتولی گالوانیزه یا بست مخصوص ، به یکدیگر وصل می شوند. این کار استحکام سازه شما را افزایش می دهد.
– بعد از اتمام مراحل نصب رابیتس ، با استفاده از ملات مناسب به طور یکنواخت سطح را کاملا بپوشانید و منافذ خالی را پر کنید.
– بعد از گذشت زمان مورد نظر و خشک شدن ملات ، از ابزار های مخصوصی مانند شمشه و ماله برای صاف کردن سطح استفاده کنید تا در نهایت آماده پوشش نهایی شود.

نکات مهم

برخی از مهم ترین نکاتی که رعایت آن ها باعث می شود روند پروژه ساخت و سازتان بهتر پیش برود عبارتند از :

– در انتخاب نوع رابیتس متناسب با پروژه تان دقت کنید. به طور مثال از رابیتس سبک برای سقف ها و دیوار های داخلی استفاده کنید.

– از ملات مناسب استفاده کنید.
– از فروشگاهی معتبر ، رابیتس ها را تهیه کنید.

جمع بندی

به انتهای مقاله آموزشی رابیتس چیست رسیدیم. و با توجه به مزایای آن ها دانستید برای چه کار هایی می توانید از رابیتس استفاده کنید. برای ثبت سفارشات خود از فروشگاه ظهور ابزار ، می توانید از طریق تماس با ما مراجعه کنید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

منابع دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *