بلاگ

ابعاد رابیتس + مشخصات فنی و فیزیکی

ابعاد رابیتس

رابیتس نوعی توری فلزی از جنس گالوانیزه است که امروزه در بسیاری از سقف های کاذب مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل انعطاف پذیری بالا، از آن در سیمان کاری و همچنین گچ کاری سقف ها و دیوار ها استفاده می شود. در این نوشته به طور کامل به بررسی ابعاد رابیتس و مشخصات فنی آن خواهیم پرداخت. بنابراین اگر شما هم قصد خرید این روش ساخت سقف کاذب را دارید پیشنهاد می کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید چرا که به نکاتی کلیدی درباره انواع ورق های رابیتس اشاره خواهیم کرد. همچنین برای اطلاع از نحوه اجرای رابیتس می توانید سری به مقالات ما بزنید.

مشخصات ابعاد رابیتس

ابعاد رابیتس بسته به تعداد ستون، وزن و چشمه می تواند متفاوت باشد اما به طور کلی ورق رابیتس در ابعاد 240 * 60 سانتی متر تولید می گردد. این اعداد نشان دهنده طول و عرض راویز می باشند. ضخامت این ورقه ها نیز معمولا بین 0.45 میلی متر تا 0.5 میلی متر هستند. جدول زیر ابعاد استاندارد رابیتس را نشان می دهد.

ابعاد رابیتس

مشخصات فنی ورق های رابیتس

مشخصات فیزیکی این سازه ساختمانی شامل ابعاد ، وزن، چشمه، تعداد ستون، کاربرد و … است. تا به اینجا با ابعاد ورق های رابیتس آشنا شدیم، در ادامه به بررسی باقی این موارد می پردازیم.

وزن راویز ساختمانی

وزن راویز با توجه به تعداد ستون و چشمه آن تعیین می شود. هرچه تعداد ستون ها در متر مربع بیشتر باشد به طبع وزن آن ورق رابیتس هم زیاد می شود. در مقابل چشمه ها فواصل بین ستون ها را پوشش می دهند بنابراین هر چه چشمه ها درشت تر باشند فواصل بین ستون ها زیاد و در نتیجه وزن آن کم می شود. همچنین ضخامت راویز نیز در وزن نهایی آن تاثیر گذار است.

به طور کلی ابعاد رابیتس و وزن های مختلف آن شامل 300 گرم تا 1000 گرم و بالاتر می باشد. وزن های مختلف رابیتس را در دسته های سبک، نیمه سنگین، سنگین و فوق سنگین جای می دهند. در جدول زیر این ابعاد مشاهده می شود.

تعداد ستون ها در هر Rabitz

ستون ها بخش اصلی رابیتس ها را تشکیل می دهند. هر چه تعداد این ستون ها بیشتر باشد بر استحکام و وزن آن تاثیر بیشتری خواهد گذاشت. در بازار ایران شما می توانید رابیتس های 9، 11 و 13 ستونه را پیدا کنید. این سه مورد از استاندارد های تولید این ورقه ها محسوب می شود. چراکه کمتر از 9 ستونه از استحکام پایینی برخوردار است و بیشتر از 13 ستونه وزن بالایی دارد.

نوع چشمه و تعداد آن در راویز

در این قسمت از مقاله ابعاد رابیتس چشمه در رابیتس را بررسی می کنیم. پیش تر هم گفتیم که فضای بین ستون های راویز را چشمه ها پر می کنند بنابراین شناخت آن ها نیز ضروری است. به طور کلی رابیتس ها در انواع 2 چشمه و 3 چشمه موجود می باشند. این چشمه ها می توانند اشکال مختلفی مانند لوزی، مستطیل یا متوازی الاضلاع داشته باشند که تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. زمانی کاربرد این چشمه ها مشخص می شود که نیاز به خم شدن و شکل دهی رابیتس داشته باشیم.

ابعاد رابیتس 13 ستون

یکی از رایج ترین انواع رابیتس نوع 13 ستونه آن است. زیرا از استحکام نسبتا بالایی برخوردار است و در دیوار های باربر و سقف هایی که نیاز به مقاومت بیشتری دارند استفاده می شود. ابعاد رابیتس 13 ستونه نیز مانند باقی رابیتس ها 240 در 60 سانتی متر می باشد. این ابعاد استاندارد برای رابیتس است و ممکن است برخی تولید کنندگان راویز ها را در ابعاد کمی متفاوت تولید کنند.

ابعاد استاندارد موجب می شود تا نصب و برش دهی آن آسان تر شود. همچنین برای یک سطح مشخص محاسبه تعداد ورق های مورد نیاز برای آن ساده تر خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می کنیم از ورق هایی با سایز های استاندارد در پروژه خود استفاده کنید.

مساحت و ابعاد استاندارد رابیتس

در بخش قبلی به مزایای استاندارد بودن ابعاد رابیتس اشاره کردیم. در برخی محاسبات برای برش کاری انواع راویز ها ممکن است نیاز به مساحت آن ها داشته باشیم. برای این منظور باید ورق هایی را تهیه کنیم که از برابر بودن مساحت آن اطمینان حاصل کرده باشیم. مساحت استاندارد رابیتس را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

بنابراین مساحت استاندارد یک ورق رابیتس 1.44 متر مربع می باشد.

برخی از متخصصان از این عدد به عنوان یک عدد طلایی در بحث ابعاد رابیتس یاد می کنند پس اگر راویزی را تهیه کردید که مساحت آن برابر با 1.44 متر مربع بود بدانید بهترین ابعاد آن را در دست دارید.

کاربرد انواع رابیتس های گالوانیزه

تا به اینجا به طور کامل مشخصات انواع رابیتس را با یکدیگر بررسی کردیم، در این بخش به کاربرد های این سازه ساختمانی خواهیم پرداخت. برخی از مهم ترین کاربرد های رابیتس عبارتند از :

سقف کاذب

مهم ترین کاربرد رابیتس های گالوانیزه در ساخت سقف است. به دلیل وزن سبک و استحکام بالا از ورق های رابیتس در ساخت سقف کاذب برای انواع ساختمان ها استفاده می شود.

دیوار کاذب

برای تقسیم فضای داخلی و ایجاد دیوار های غیر باربر نیز از رابیتس استفاده می شود. این ورق ها جایگزین نسبتا خوبی برای دیوار های پیش ساخته گچی هستند.

تیغه جدا کننده

علاوه بر دیوار ها در فضاهایی که نیاز به تقسیم بندی دارند مانند حمام و سرویس های بهداشتی از رابیتس برای ساخت تیغه استفاده می شود.

تقویت بتن

برای افزایش مقاومت بتن در برابر ترک خوردگی از ورق های رابیتس در بین لایه های بتن استفاده می شود. البته که این موضوع هم به ملات ریزی بهتر و هم به افزایش چسبندگی آن کمک می کند.

در صنایع دیگر

غیر از ساختمان سازی در صنایع دیگری مانند صنایع غذایی و کشاورزی نیز استفاده می شود. این ورق در برخی موارد می تواند جایگزین توری مرغی یا سایه بان باشد.

انتخاب نوع رابیتس مناسب

انتخاب نوع رابیتس مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله :

نوع کاربرد : برای سقف کاذب، دیوار های کاذب، تقویت سازه‌ ها و … انواع مختلفی از رابیتس با تعداد ستون‌ ها و وزن‌ های متفاوت مورد نیاز است.
شرایط محیطی : در محیط‌ های مرطوب، استفاده از رابیتس گالوانیزه با کیفیت و وزن بالا توصیه می‌ شود.
نوع پوشش نهایی : نوع پوشش نهایی (گچ، سیمان، رنگ و …) بر انتخاب نوع رابیتس تأثیر گذار است.
بارگذاری : میزان بارگذاری بر روی رابیتس نیز در انتخاب نوع رابیتس بسیار مؤثر است.

جمع بندی

ممنونیم که تا پایان این مقاله آموزشی راجع به ابعاد رابیتس همراه ما بودید. در این نوشته سعی کردیم به طور کامل مشخصات فنی و فیزیکی رابیتس و همچنین ابعاد آن را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه نیز مساحت استاندارد راویز ها را بررسی کردیم. عدد طلایی 1.44 متر مربع برای مساحت رابیتس را به خاطر بسپارید. همچنین برای مشاوره رایگان می توانید با شماره 09120817982 تماس حاصل فرمایید تا متخصصان ما شما را در زمینه خرید انواع رابیتس راهنمایی کنند.

منابع دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *