بلاگ

تفاوت رابیتس و کناف | کدام سازه بهتر است؟

تفاوت رابیتس و کناف

اگر در زمینه ساخت و ساز فعالیت می کنید، قطعا عبارات رابیتس و کناف به گوشتان خورده است. در این مطلب کاربردی به طور مفصل به بررسی تفاوت رابیتس و کناف خواهیم پرداخت. پس اگر در مورد این دو روش ساخت سقف سوالی دارید پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به پاسخ سوالاتتان برسید. همچنین اگر اطلاعات کافی راجع به رابیتس ندارید می توانید به مطالب رابیتس چیست مراجعه کنید.

تفاوت رابیتس و کناف چیست ؟

هر دو جزو مصالح ساختمانی هستند که به منظور ساخت و پوشش دیوارها و سقف ها به کار می روند. مهم ترین کاربرد رابیتس و کناف در ساخت سقف کاذب و دیوارهای کاذب است. البته که هر کدام دارای ویژگی و کاربردهای مخصوص به خود هستند. برخی از مهم ترین تفاوت های اصلی رابیتس و کناف را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

حال که با ویژگی های کلی این دو روش آشنا شدیم، در ادامه به طور مفصل هر کدام از اینها را مورد بررسی قرار داده و با تفاوت های آن ها بیشتر آشنا می شویم.

رابیتس بهتر است یا کناف ؟

رابیتس (که اصطلاحا به آن راویز هم گفته می شود) یک شبکه مشبک فلزی است که از مفتول های گالوانیزه ساخته شده و در صنعت ساختمان سازی کاربرد گسترده ای دارد. این محصول به شکل ورق های مستطیلی و با اندازه های مختلف تولید می شود و به عنوان زیرسازی برای پوشش های مختلف در ساختمان استفاده می شود. در ادامه با ساختار رابیتس بیشتر آشنا می شویم.

ساختار سقف کاذب رابیتس

این محصول از قسمت های مختلفی قابل بررسی است. به طور کلی ساختار آن عبارت است از :

مفتول های گالوانیزه : رابیتس از مفتول های فلزی گالوانیزه ساخته می شود. گالوانیزه کردن باعث می شود که رابیتس در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم تر شود.

شکل مشبک : مفتول ها به صورت مشبک و با فاصله های مشخص به هم جوش داده می شوند تا یک شبکه فلزی یکپارچه ایجاد شود. مشبک بودن آن موجع به وجود امدن سوراخ های ریز در سطح آن می شود که در نتیجه سطح تماس آن با ملات بیشتر شده و میزان چسبندگی افزایش می یابد. همچنین کمی از وزن آن نیز می کاهد.

حال که با ساختار رابیتس آشنا شدیم باید تفاوت رابیتس و کناف بیشتر آشنا شویم.

جنس کناف بهتر است یا رابیتس ؟

کناف در واقع نام یک برند است که به صفحات گچی روکش دار گفته می شود. این صفحات به دلیل کاربرد گسترده شان در ساختمان سازی، به عنوان یک نام عمومی برای این نوع صفحات شناخته شده اند. کناف ها در ابعاد و ضخامت های مختلف تولید می شوند و به دلیل ویژگی های منحصر به فردشان، جایگزین مناسبی برای گچ سنتی شده اند.

انواع کناف را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

بررسی ساختار جنس کناف

کناف از 3 لایه اصلی تشکیل شده است که عبارت است از:

لایه رویه : این لایه معمولاً از کاغذ یا فویل آلومینیومی ساخته شده و به عنوان محافظ سطح کناف عمل می کند. این لایه به کناف ظاهر یکنواخت و صاف می دهد و همچنین به چسبیدن رنگ یا کاغذ دیواری کمک می کند.

لایه میانی : این لایه اصلی کناف است و از گچ ساخته شده است. گچ ماده ای است که به کناف استحکام و مقاومت می دهد. در برخی از انواع کناف، به گچ مواد افزودنی دیگری مانند الیاف شیشه اضافه می شود تا مقاومت آن در برابر آتش یا رطوبت افزایش یابد.

لایه پشت : این لایه مشابه لایه رویه است و از کاغذ یا فویل آلومینیومی ساخته شده است.

تفاوت رابیتس و کناف در ابزار مورد نیاز برای نصب

از آنجایی که رابیتس و کناف ساختار متفاوتی دارند، انتظار می رود وسایل تخصصی متفاوتی هم برای نصب نیاز داشته باشند. در ادامه تعدادی از این ابزار ها که هنگام نصب این دو سازه نیاز است را بررسی می کنیم.

ابزار های تخصصی برای نصب رابیتس :

  • قیچی فلزبر: برای برش دادن توری رابیتس به اندازه های دلخواه.
  • میخ پرچ : برای اتصال رابیتس به سازه های فلزی یا بتنی.
  • چکش : برای کوبیدن میخ پرچ.
  • سیم مفتولی : برای بستن رابیتس به سازه در مواردی که امکان استفاده از میخ پرچ وجود ندارد.

ابزار های تخصصی برای نصب کناف :

  • چاقوی کناف : برای برش دادن صفحات کناف به ابعاد مورد نیاز.
  • پیچ کناف : برای اتصال صفحات کناف به پروفیل های فلزی.
  • پیچ‌گوشتی مخصوص کناف : برای پیچ کردن پیچ های کناف.
  • نوار درز : برای پر کردن درزهای بین صفحات کناف.
  • بتونه کناف : برای پر کردن ترک ها و ناهمواری ها.
  • لیسه : برای صاف کردن بتونه.

یکی دیگر از تفاوت رابیتس و کناف در همین ابزار های مورد نیاز است. از آنجایی که کناف به ابزار های بیشتری برای نصب نیاز دارد، هزینه اجرای پروژه آن هم به طبع بالاتر است.

سخن پایانی

در این مطلب کاربردی سعی کردیم تفاوت رابیتس و کناف را به طور کامل برای شما توضیح دهیم. به طور کلی رابیتس یا راویز از توری فلزی مشبک تشکیل شده و با ملات پوشیده می شود تا سطحی صاف ایجاد کند. در مقابل، کناف صفحاتی گچی روکش دار است که به صورت آماده تولید می شود و با استفاده از پروفیل های فلزی و پیچ به هم متصل می شود. ممنونیم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید. شما دیگر چه تفاوتی بین رابیتس و کناف می شناسید؟

منابع دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *